geschiedenis

Het Hollands Vocaal Ensemble werd in 1985 opgericht door Cees Rotteveel, die in december 1997 terugtrad als dirigent. Vanaf september 1998 staat het HVE onder leiding van dirigent Fokko Oldenhuis.

Op deze pagina vindt u een overzicht van de programma’s die het HVE de afgelopen jaren onder leiding van Fokko Oldenhuis heeft uitgevoerd.

giant notes

2014

De gevoelige snaar 

in samenwerking met het Prisma Strijktrio e. a. 

In dit programma willen wij de gevoelige snaar raken bij de luisteraar. En hoe kan dat beter dan met snaren? Samen met onder meer het Prisma Strijktrio voeren wij hedendaagse werken uit in wisselende combinaties: het ene moment hoort u het koor met alleen viool, het volgende met strijkkwintet en slagwerk.
Hedendaagse muziek heeft bij veel mensen de naam abstract en afstandelijk te zijn. Wij laten horen dat deze muziek diepe emoties kan opwekken. En naderhand horen we graag welk stuk en welke combinatie het best met de gevoelige snaar van het publiek resoneren.

Lowell Dykstra La neige (2010), voor koor en strijkkwartet
Knut Nystedt Ave Maria (1986) – voor koor en viool
Gerard Beljon En wat dan? (1998) – voor koor, strijkkwintet en slagwerk
Robert Heppener Im Gestein (1992) – voor koor, strijkkwintet en slagwerk
Sofia Goebaidoelina Strijktrio (1988)
Peteris Vasks Plainscapes (2002) – voor koor, viool en cello

 

2013

juni 2013
Songs en Shakespeare
met medewerking van Valeria Mignaco (sopraan) en Alfonso Marin (luit)

Shakespeare

In het programma Songs en Shakespeare stonden koorwerken van Frank Martin en Ralph Vaughan Williams op teksten van William Shakespeare centraal. Ze werden afgewisseld met koorcycli van Britten, Delius en Glass. Liederen voor sopraan en luit uit de tijd van Shakespeare completeerden het geheel.
Het personage Ariel speelt een centrale rol in The Tempest van Shakepeares. Daarom bevat dit toneelstuk meer muziek dan enig ander werk van Shakespeare. Niet verwonderlijk dat The Tempest een bron van inspiratie voor veel componisten is geweest.

Frank Martin (1890 – 1974) Songs of Ariel
Benjamin Britten (1913 – 1976) Five Flower Songs
A. M. D. G. (Ad majorem Dei gloriam)
Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958) Three Shakespeare Songs
Frederick Delius (1862 – 1934) Two songs to be sung of a summer night on the water
Philip Glass (1937) Three songs for chorus a cappella

maart 2013
Ein rein Herz
geestelijke muziek van Duitse componisten uit de vroege barok, romantiek en twintigste eeuw

Dit programma van het Hollands Vocaal Ensemble omvatte een aantal hoogtepunten uit de Duitse religieuze muziek van de laatste eeuwen, te beginnen bij Heinrich Schütz. Vervolgens werd werk van drie componisten uit de negentiende-eeuwse Duitse romantiek ten gehore gebracht: Felix Mendelssohn, Johannes Brahms en Anton Bruckner. De muziekhistorische rode draad van het programma vond zijn eindpunt in twee vierstemmige geestelijke werken van Hugo Distler, die zich liet inspireren door het werk van Schütz. Daarmee maakte het HVE de cirkel rond.

Heinrich Schütz (1585 – 1672) Die Himmel erzählen die Ehre Gottes
Twee delen uit de Kleine geistliche Konzerte (voor sopraan en klavecimbel):
•  Jesu, nomen dulce
•  O misericordissime Jesu
Unser Wandel ist im Himmel
Felix Mendelssohn (1809 – 1847) Mitten wir im Leben sind
Mein Gott, warum hast du mich verlassen?
Anton Bruckner (1824 – 1896) Ave Maria
Johannes Brahms (1833 – 1897) Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz
Hugo Distler (1908 – 1942) Führwahr, er trug unsere Krankheit
Singet dem Herrn ein neues Lied

 

2012

september 2012
Pärt en polyfonie II
een samenkomst van twee muzikale werelden

In 2011 had het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam een bijzonder programma ten gehore gebracht dat bestond uit een combinatie van werken uit de vijftiende-eeuwse polyfonie en van de hedendaagse Estse componist Arvo Pärt. Het samenkomen van klanken uit onze tijd en uit de vijftiende eeuw bleek verrassend, en tegelijkertijd bijna vanzelfsprekend.
Omdat hun muzikale verwantschap zo’n sfeervol concert opleverde, voerde het HVE in september 2012 nog een keer een programma uit dat deze twee verschillende en tegelijkertijd zo overeenkomstige muzikale werelden samenbracht.

Uitgevoerd werden werken van

Adriaen Willaert (1485 – 1562) Te Deum Patrem ingenitum
Alma Redemptoris Mater
Constanzo Festa (✝ 1545) Regina caeli
O pulcherrima Virgo
Gaude Virgo, Mater Christi
Giaches de Wert (1535 – 1596) Saule, Saule
Arvo Pärt (1935) Dopo la vittoria (1996/1998)
Triodon (1998)
Nunc dimittis (2001)

juni 2012
Cantor in Leipzig
reconstructie van de sollicitatieprocedure in 1722

met medewerking van The Northern Consort en de solisten

Marjon Strijk sopraan
Dave ten Kate altus
Daniël van Kessel tenor
Donald Bentvelsen bas

In 1722 solliciteerde Johann Sebastian Bach naar de functie van cantor in Leipzig. Hij kreeg de baan, maar alleen omdat de twee andere kandidaten – Telemann en Graupner – zich terugtrokken. Bach was eigenlijk laatste keus! Opmerkelijk, want tegenwoordig geldt hij als een van de grootste componisten ooit. Waarom koos men niet meteen voor Bach? En aan welke componist zou men nu de voorkeur geven?
Het Hollands Vocaal Ensemble en The Northern Consort speelden de sollicitatieprocedure na. Ze voerden de werken uit die Telemann, Graupner en Bach voor die gelegenheid schreven – zonder het publiek te vertellen welk werk van wie was. In 1722 besliste het stadsbestuur wie de baan zou krijgen, maar na onze concerten in Hoorn en Amsterdam mocht het publiek stemmen… met verrassende resultaten!

De uitgevoerde werken waren

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) Machet die Tore weit (TWV 1:1074)
Christoph Graupner (1683 – 1760) Aus der Tiefen rufen wir
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Du wahrer Gott und Davids Sohn (BWV 23)

februari 2012
Svyati
met medewerking van Stephan Heber, cello

In het programma Svyati (Allerheiligste) combineerde het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam een rijke koorklank met de klank van één enkele cello. Dat deze werelden prachtig kunnen samensmelten bewezen het Stabat Mater van de Noor Nystedt en het Svyati van de Brit Tavener. Op het programma stonden verder het zelden uitgevoerde Agnus Dei van de Zweed Hammerth (Nederlandse première), koorwerken van de Fin Kostiainen, de Est Kreek, de Noren Mostad en Grieg, en acrobatiek op een cello in werken van Manneke en Xenakis. Etherische muziek in melodische lijnen, warme koorklanken uit het koude noorden, ijle hoogtes en onpeilbare dieptes, uitgestrekte klankvelden en woedend gejank op een cello. Een programma waarvan het publiek de rillingen over de rug liep.

Knut Nystedt (1915) Stabat Mater (voor koor en cello, 1987)
Jon Mostadt (1942) Two Psalms (1997)
•  The Lord is my Shepherd
•  O, Sing to the Lord
Cyrillus Kreek (1889 – 1962) Four Psalms of David (1923)
•  Taaveti laul nr. 104
•  Onnis on inimene
•  Taaveti laul nr. 141
•  Taaveti laul nr. 121
Pekka Kostiainen (1944) The Sons of Jacob (1984)
Johan Hammerth (1953) Agnus Dei (1995)
John Tavener (1944) Svyati (voor koor en cello, 1995)
Edvard Grieg (1843 – 1907) Blegnet, segnet
Ave maris stella

 

2011

oktober 2011
Música Clássica Brasileira
in samenwerking met het ensemble Música Temprana

BrazilEen kleurrijk programma met klassieke muziek uit Brazilië, Peru en Andalusië, vanaf de koloniale periode tot nu: muziek voor koor, solisten en orkest uit de 18e eeuw, folkloristisch getinte koorwerken en andere verrassende ontdekkingen van 20e eeuwse componisten die zich lieten inspireren door de verschillende culturele wortels van Brazilië en op zoek gingen naar een nationale Braziliaanse identiteit.
Het concert vond plaats in het kader van het Brasil Festival Amsterdam.

Emérico Lobo de Mesquita  (1746 – 1805) Motetos e Miserere para a Procissão dos Passos
Matinas de Sábado Santo
Esteban Redondo  (1781) Una alegre gitanilla
Miguel Teodoro Ferreira  (1788 – 1818) Gradual e Ofertório do Espírito Santo
Heitor Villa-Lobos  (1887 – 1959) Ave verum corpus  (1930)
Marlos Nobre  (1939) Yanomani  (1980)
Henrique de Curitiba  (1934 – 2008) Cantigas do Bem-querer  (2003)

juni 2011
Pärt en polyfonie
een programma van rust, reinheid en regelmaat

Arvo Pärt werd wereldberoemd met zijn tintinnabuli-stijl, “het gebied waar ik soms in wandel, en waar ik de antwoorden zoek op de vragen in mijn leven, mijn muziek, mijn werk. In mijn donkere uren heb ik het gevoel dat al het andere geen zin heeft. Complexiteit en veelzijdigheid verwarren mij, ik zoek naar eenheid en eenvoud.”
In de 15de eeuw zochten componisten als Josquin en Obrecht eveneens naar eenheid en eenvoud: rust en regelmaat die het gevolg is van architectonische helderheid. Gombert en Willaert voegen daar een vollere en rijkere samenklank aan toe door de ontwikkeling van de polyfonie. De reinheid en zuiverheid van deze samenklanken doen denken aan datgene waar Arvo Pärt naar op zoek blijft.

Josquin des Prez  (1450 – 1521) Ave maris stella
Heinrich Isaac  (1450 – 1517) Virgo prudentissima
Jacob Obrecht  (1458 – 1505) Salve Regina
Adriaan Willaert  (1490 – 1562) Inviolata, integra et casta es Maria
Nicolas Gombert  (1495 – 1560) Lugebat David Absalon
Johannes le Fébure  (†1612) Veni Sancte Spiritus
Arvo Pärt  (1935) Summa  (1977)
Tribute to Caesar  (1997)
Nunc Dimittis  (2001)
Da pacem, Domine  (2006)

februari 2011
Niokhama
een programma waarin het Hollands Vocaal Ensemble alle hoeken van de a capella koorzang liet horen

Psalmen van Sweelinck werden gevolgd door de vernieuwende klanken van de Noorse componist John Mostad. Jan Rokus van Roosendael ging in zijn psalmmotetten de weg terug naar Josquin des Prez, terwijl Kurt Bikkembergs Psalm 50 toonzette, de wreedste aller psalmen.
Centraal in het programma stond de koorzang over de liefde: twee delen uit de Cinq Rechants van Messiaen, een baanbrekend werk uit 1948. Bernard Rands componeerde Sound Patterns, als introductie in de nieuwe muziek, waarvan alle krachten in het concert gebundeld waren.

Jan Pieterszoon Sweelinck Resveillez vous chacun fidele – Psalm 33
Or soit loué l’Eternel – Psalm 150
Jon Mostad The Lord is my Shepherd – Psalm 23 (1997)
Olivier Messiaen delen uit de Cinq Rechants (1948)
1 Hayo kapritama
4 Niokhama palan souki
Bernard Rands Sound Patterns 1, 2 en 3 (1967)
Jan Rokus van Roosendael How long, o Lord – Psalm 13 (uit: Three Psalm Motets, 2002)
Kurt Bikkembergs Psalm L (2007)

 

2010

september 2010
In ecco per cori
muziek uit Venetië rond 1600

in samenwerking met ensemble Barocco Locco

Meerkorige werken voor koor, solisten en instrumentale ensembles van o.a. Gabrieli, Da Viadana en Schütz, en een speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd nieuw werk van Rens Tienstra.
Met medewerking van

Ralf Popken altus
Herman Oswald tenor

maart 2010
Johann Sebastian Bach – Johannes Passion
Met medewerking van The Northern Consort en

Joost van der Linden Evangelist
Jan Douwes Christus
Hilde van Ruymbeke sopraan
Marjon Strijk sopraan
Jean-Sébastien Beauvais countertenor
Jean-Léon Klostermann tenor
Arnout Lems bas

 

2009

november 2009 en januari 2010
Chorus ex Machina
nieuwe muziek voor koor en live-elektronica
Composities van Paul Bruinen, Michèl Koenders, Jorrit Tamminga en Barbara Woof

In dit programma sluiten vier componisten het koor aan op de computer en geven zo het ‘koor’ een geheel nieuwe dimensie. Het publiek wordt in deze vijf kwartier durende voorstelling meegenomen in een ruimtelijk avontuur van geluid, klanken, tekst en muziek.

april 2009
I Shall Keep Singing
muziek en voordrachten op teksten van Emily Dickinson
Met medewerking van actrice Margot Nies (als Emily Dickinson) en een blazersensemble

Samuel Barber Let Down The Bars
Raymond Schroyens Six Dickinson Miniatures
Robert Heppener Dear March Come In
Wim Dirriwachter I Shall Keep Singing

 

2008

december 2008
Kerstconcert in de Westerkerk
in samenwerking met jeugdorkest Jong Excelsior
Werken van o.a. Daniel Pinkham, Rachmaninov, Tsjaikovski, Eric Whitacre

november 2008
There Sits a Man

Eric Whitacre Water Night – Sleep
James MacMillan The Gallant Weaver – Christus Vincit
Thomas Tallis motetten
William Byrd motetten
Herbert Howells Requiem

juni 2008
Vox Neerlandica
onderdeel van het openingsconcert Festival Oude Muziek Hoorn
Onder leiding van Sanne Nieuwenhuijsen

Josquin des Prez Ave Maria
Jacob Obrecht Salve Regina
Jan Pieterszoon Sweelinck Psalmen
Josquin des Prez Tu solus qui facis mirabilia
Daan Manneke Motet voor de kardinaal

april 2008
Johannes Brahms – Ein deutsches Requiem
Met medewerking van

Barbara Tetenberg sopraan
Niklaus Kost bariton
Jan-Paul Grijpink piano
Ernst Munneke piano

 

2007

december 2007
Kinderkerstconcert in de Noorderkerk te Amsterdam
Met medewerking van Ricardo Mendeville (gitaar), Orlando Miño (slagwerk) en Renato Freyggang (fluit)
Werken van Tsjaikovski, Rachmaninov, Guerrero, Berio, Rautavaara, Ramirez, Servaas Bank en Peter van Dorp

 

oktober 2007
Vox Neerlandica
Met gevoel voor traditie en hang naar avontuur
Muziek van oude, bekende meesters van eigen bodem als Josquin, Sweelinck, Obrecht en Ockegem wordt gecombineerd met muziek uit de afgelopen twintig jaar van Huub Kerstens, Daan Manneke, Gerard Beljon en André Douw.
Met medewerking van Glenn Liebaut (slagwerk).

Josquin des Prez Ave Maria
Jacob Obrecht Salve Regina
Jan Pieterszoon Sweelinck Psalmen
Johannes Ockeghem D’ung aultre amer
Josquin des Prez Tu solus qui facis mirabilia
Daan Manneke Motet voor de kardinaal
Huub Kerstens Les mortels
Gerard Beljon Nachtzien
André Douw Paramartha

maart/april 2007
Johann Sebastian Bach – Matthäus Passion
in samenwerking met het Brabants Kamerkoor, de Schola Puellarum (Den Bosch) en The Northern Consort

Joost van der Linden Evangelist
Donald Bentvelsen Christus
Francine van der Heijden sopraan
Noa Frenkel alt
Maarten Engeltjes countertenor
Jeroen de Vaal tenor
Hugo Oliveira bas

 

2006

december 2006
Kinderkerstconcert
Een concert voor kinderen van vijf tot twaalf jaar met luisteropdrachten, een prijsvraag en een processie met lampionnen.
Uitgevoerd werden de Ceremony of Carols van Benjamin Britten en werken van Rachmaninov, Tsjajkovski, Martinu, Servaas Bank en Peter van Dorp.
Klik hier voor foto’s van het Kinderkerstconcert 2006.

najaar 2006
Lo cor ferito
Muziek van Monteverdi, Luciano Berio, Robert Heppener, Giovanni Bonato, Goffredo Petrassi, Arvo Pärt en Eric Whitacre

voorjaar 2006
Música Brasileira
Een opwindende mix van klassieke West-Europese compositiestijlen met elementen uit de exotische folklore van Brazilië: de taal van de indianen, Afrikaanse ritmes en de swing van de Música Popular Brasileira.

Heitor Villa Lobos Bendita Sabedoria (1958)
Duas lendas ameríndias em Nheengatu (1952)
As Costureiras (1945)
Liduino Pitombeira Bará (2004)
Carlos Alberto Pinto Fonseca Delen uit de Missa Afro-Brasileira (1971)
Henrique de Curitiba Tinturêro, calma! (1978)
Lua Macumbê (2004)
Soneto de amor (rev. 2005)

Klik hier voor een toelichting op het programma Música Brasileira.

voorjaar 2006
Adieu Tristesse

Francis Poulenc (1899-1963) Sept Chansons
Maurice Ravel (1875-1937) Trois Chansons
Nicolas Gombert (1500-1557) Drie Chansons
Joep Straesser (1934-2004) Four Blossom Songs
Milko Kelemen (1924) Three Irish Folksongs (1979)
Morton Lauridsen (1943) Madrigali – Six Fire Songs on Italian Madrigals

 

2005

juni 2005
Lustrumconcert ‘Eternity’
In 2005 bestond het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam 20 jaar. Ter gelegenheid van dit lustrum zijn in Amsterdam en Haarlem concerten gegeven met een speciaal voor deze feestelijke gebeurtenis samengesteld programma. Oud-leden zongen mee in de composities van Tallis en Nysted.

Knut Nysted Immortal Bach (1988)
voor koor a capella
Barbara Woof White Heat (2005)
première van deze nieuwe compositie voor koor, twee piano’s en twee slagwerkers
Ton de Leeuw Cinq Hymnes (1989)
voor koor, twee piano’s en twee slagwerkers
Robert Heppener Del iubilo del core che esce in voce (1974)
voor koor a capella
Eric Whitacre Cloudburst (1993)
voor koor, piano en slagwerk
Thomas Tallis Spem in alium (1575)
voor koor a capella

Klik hier voor meer informatie over het lustrum en het programma.

voorjaar 2005
Songs of Sorrow – Songs of Joy

Henry Purcell Three Anthems
Heinrich Schütz Aus der Tiefe
Ton de Leeuw Deux Hymnes
Sven-David Sandström Hear my prayer, o Lord
Robert Heppener Del iubilo del core che esce in voce
Arnold Schönberg Friede auf Erden

Five Poems by Emily Dickinson:

Rudolf Escher To make a prairie
Robert Heppener Dear March, come in
Robert Heppener The Gentian waves her Fringes
Rudolf Escher Wild Nights
Robert Heppener To make a prairie

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s