2019
16 november 2019, Nicolaikerk Utrecht
Ko Zwanenburg en Berry van Berkum – orgel
Heleen Koele, Sebastian Brouwer en Pierre Mak – vocale solisten
Programma
18 september 2019, Mozes & Aäronkerk Amsterdam
Projectkoor Cantolanda, Nederland
Kamerkoor Unicanto, Londrina – Brazilië
30 juni 2019, Waalse Kerk Amsterdam
Programma:
Andrea Gabrieli (1533-1585)
– Domine ne in furore
– Ecco Vinegia bella
– Or che nel suo bel seno
Luca Marenzio (1553-1599)
– Super flumina Babylonis
Alonso Lobo (1555-1617)
– Versa est in luctum
Francisco Guerrero (1528-1599)
– Ego flos campi
– Duos serafim
Filipe de Magelhāes (1571-1652)
– Commissa mea
Manuel Cardoso (1569-1650)
– Non mortui qui sunt in inferno
Duarte Lobo (1563-1646))
– Audivi vocem de caelo
6 april 2019, Adelbertuskerk Haarlem
7 april 2019, Orgelpark Amsterdam
Programma:
Marcel Dupré: De Profundis
Louis Vierne: Messe Solennelle
Olivier Messiaen en Maurice Duruflé: Orgelwerken
2018
24 november 2018, Nicolaikerk Utrecht
25 november 2018, Waalse Kerk Amsterdam
Ko Zwanenburg, orgel
Strijkensemble: Chris Duindam, viool; Hannah Donohoe, altviool; Matthias Nägele, cello; Norma Brooks, contrabas; Beate Loonstra, harp
Programma:
Hildegard von Bingen: motetten
Frank Ferko: Delen uit de Hildegard Organ cycle
Enjott Schneider: Hildegard-Oratorio – Klänge des Lichts
23 juni 2018, Nicolaïkerk Utrecht
24 juni 2018, Dominicuskerk Amsterdam
Met Kamerkoor Next Utrecht
Programma:
Werken van Tsjaikovsky, Tanejev en Gretsjaninov
Alfred Schnittke: Concert voor Koor
19 april 2018, Oudshoornse Kerk Alphen aan de Rijn
21 april 2019, Nieuwe Kerk Haarlem
22 april 2019, Waalse Kerk Amsterdam
m.m.v. Prisma Strijktrio & Friends:
– Janneke van Prooijen, viool
– Elisabeth Smalt, altviool
– Michiel Weidner, cello
– Justyne Briefjes, viool
– Liesbeth Vreeburg, harp
– Cody Takács, contrabas
Programma
Ad Wammes: Riveder le stelle (2017) voor koor, strijkkwintet en harp
Ēriks Ešenvalds: In Paradisum (2013) voor koor, altviool en cello
Merijn Bisschops: uit Textures (2017) voor strijktrio – II Yellow – III Swan Lakes – IV Fog
William Knight: Nonsense songs (2017) voor koor, strijkkwintet en harp
Carlos Micháns: Six Épigrammes (1994) voor koor, strijkkwintet en harp
Merijn Bisschops: uit Textures (2017) 2 voor strijktrio – X Grooves – XI Blue
Pēteris Vasks: Prayer (2012)
2017
21 december 2017, Mozes & Aäronkerk Amsterdam
m.m.v. Ross Luescher
24 november 2017, Nicolaïkerk Utrecht
25 november 2017 Dominicuskerk Amsterdam
m.m.v. Nederlands Symfonisch Accordeon Orkest o.l.v. Tim Fletcher
Programma:
Louis Vierne – Messe Solennelle
Carlos Michans – Le Cortège d’ Orphée
Werken van Ravel, Poulenc, Messiaen en Piazzolla, bewerkingen voor accordeon.
Jan Welmers 80 Festival
30 september 2017, Nicolaikerk Utrecht
- Marijje van Stralen – sopraan
- Anne-Marieke Evers – mezzo sopraan
- Sebastian Brouwer – tenor
- Mitchell Sandler – bas
- Strijkersensemble ‘Cugnon Consort’ o.l.v. Chris Duindam
- Koperensemble o.l.v. Bianca Egberts
- Fredrike de Winter – slagwerk
- Ko Zwanenburg – orgel
- Erica Roozendaal –accordeon
Programma:
Licht en donker III – Utrechter Te Deum (1996)
4 oktober 2017, Groenmarktkerk Haarlem
6 oktober 2017, Mozes & Aäronkerk Amsterdam
m.m.v. Coral Unicanto uit Londrina
Programma:
Ave Maria Anton Bruckner
Ioannes Henning Sommerro
Dopo la vittoria Arvo Pärt
Trois Chansons Maurice Ravel
Twee Oud-Nederlandse Volksliederen Julius Röntgen
Mate Saule Peteris Vasks
Northern Lights Ola Gjeilo
Lua Lua Esther Scliar
Tambatajá Waldemar Henrique
Salmo 150 Ernani Aguiar
4 maart 2017, Nicolaïkerk Utrecht
5 maart 2017, Orgelpark Amsterdam
m.m.v Ko Zwanenburg, orgel
Programma:
Pater Noster Pēteris Vasks
Dopo la vittoria Arvo Pärt
Mein Weg hat Gipfel und Wellentäler Arvo Pärt
The Beatitudes Arvo Pärt
Mate Saule . Pēteris Vasks
Salve Regina Arvo Pärt
Cantus ad pacem Pēteris Vasks
Dona nobis pacem Pēteris Vasks
2016
17 december 2016, Mozes & Aäronkerk Amsterdam
5 september 2016, Waalse Kerk Amsterdam
Programma:
Felix Mendelssohn: Mitten wir im Leben sind
Jan Pieterszoon Sweelinck: Pseaume 150
Tomas Luis de Vitória: Twee motetten (Nisi Dominus, Alma Redemptoris Mater)
Arvo Pärt: Nunc dimittis
G. Sviridov: Three choruses
– Holy Love, from Tzar Feodor Ioannovitch
– Reveille, from Pushkin’s Garland
– Magpie Chatter, from Pushkin’s Garland
Alfred Schnittke: Drie geistliche Gesänge
– Bogoroditse Devo raduysya
– Gospodi, gospodi
– Otche Nash
Peter van Dorp: Lamento
Johannes Brahms: Uit Liebesliederwalzer, opus 52, begeleiding: piano vierhandig
– Nr. 1: Rede, Mädchen, allzu liebes
– Nr. 2: Am Gesteine rauscht die Flut
– Nr. 3: O die Frauen
– Nr. 4: Wie des Abends schöne Röte
– Nr. 8: Wenn so lind dein Auge mir
– Nr. 11: Nein, es ist nicht auszukommen
– Nr. 15: Nachtigall, sie singt so schön
Eric Whitacre: Seal Lullaby
21 april 2016, Oudhoornsekerk Alphen aan de Rijn
23 april 2016, Amstelkerk Amsterdam
24 april 2016, Nicolaïkerk Utrecht
Prisma Strijktrio & Friends:
– Janneke van Prooijen – viool
– Elisabeth Smalt – altviool
– Katharina Gross – cello
– Justyna Briefjes – viool
– Larissa Klipp – contrabas
Programma:
Kneeplay 4 Uit: Einstein on the Beach (1976) – Philip Glass
Ioannes (2012) – Hennnig Sommerro
Lament (2015) – Gerard Beljon
O me! O Life! (2016, première) – Lowell Dykstra
Four Songs of Love (2008) – Sven-David Sandström
Tirthánkara (2002) – Carlos Micháns
Uit: Jelek, játékok és üzenetek (1989-2005) – György Kurtág
Eli, Eli, lama azabthani (2016, première) – Gerard Beljon
2015
21 november 2015, Waalse Kerk Haarlem
22 november 2015, Waalse Kerk Amsterdam
m.m.v Theo Bodewits, accordeon
Programma:
A. Gretsjaninov (1864 – 1956): 4 delen uit de Passion Week opus 58
G. Sviridov (1915 – 1998): Concerto in Memory of Alexander Yurlov (1973)
S. Goebaidoelina (1931 –): De Profundis
A. Schnittke (1934 – 1998): Three sacred hymns (1984)
S. Tanejev (1856 – 1915): The Ruins of the Tower (1909)
G. Sviridov (1915 – 1998): Three choruses from the music to Tolstoy’s drama Czar Feodor Ioannovich (1972)
E. Zemtsov (1940 – ): Razygralis Molodtsy en Two Russian Songs (1974)
G. Sviridov (1915 – 1998): Reveille (1978) en Magpie Chatter (1978)
Zondag 17 mei 2015, Zuiderkerk Amsterdam
Pamela Smits – cello
Maarten den Hengst – piano
Programma:
Jan Koetsier: Gesichte des Herzens
Henk Badings: Trois chansons bretonnes
Frank van Gompel: Requiem voor cello en koor (2015)
Hans Kox: Sonate voor cello en piano
Julius Röntgen: Twee motetten
Géza Frid: Concerto opus 14 voor piano en koor
18 april 2015, Sint Catharinakerk Den Bosch
19 april 2015, Dominicuskerk Amsterdam
Hollands Vocaal Ensemble en Brabants Kamerkoor
Programma:
Twee koren uit de Chrisostomos Liturgie (1878) P. I. Tschaikovsky
Concert voor Koor (1893) S. Rachmaninov
Drie gedichten van revolutionaire dichters op. 88 (1951) D. Sjostakovitsj
Reveille uit Poesjkin’s bloemlezing (1979) G. Sviridov
Concert voor Koor (1986) A. Schnittke
2014
21 november 2014, Nicolaikerk Utrecht
23 november 2014, Josephkerk Haarlem
26 november 2014, Orgelpark Amsterdam
m.m.v. Ko Zwanenburg en Dorien Schouten, orgel
Programma:
Arvo Pärt (1935)
– Berliner Messe (1990)
Bo Hansson (1950)
– Then I heard the singing (2012)
Arvo Pärt
– Pari intervallo (1976)
– Beatus Petronius (1990)
Arvo Pärt
– Statuit ei Dominus (1990)
– Annum per annum (1980)
Bo Hansson
– For as the rain (2012)
Arvo Pärt
– Nunc dimittis (2001)
Bo Hansson
– Credo (2012)
24 mei 2014, Nieuwe Kerk Haarlem
25 mei 2014, Waalse Kerk Amsterdam
in samenwerking met Maarten den Hengst, piano
Programma:
Jan Koetsier: Gesichte des Herzens (1934/1985)
Julius Röntgen: Twee motetten (1929)
Henk Badings: Trois chansons bretonnes (1977)
Hans Kox: uit Pianosonate no. 2 (1955)
Ton de Leeuw: uit Cinq Hymnes (1988): II Regarde, IV Silence
Rudolph Escher: uit Ciel, air et vents (1957): I Ode, III Sonnet
Géza Frid: Concerto pour piano et choeur (1934)
De Gevoelige Snaar
in samenwerking met het Prisma Strijktrio e. a.
In dit programma willen wij de gevoelige snaar raken bij de luisteraar. En hoe kan dat beter dan met snaren? Samen met onder meer het Prisma Strijktrio voeren wij hedendaagse werken uit in wisselende combinaties: het ene moment hoort u het koor met alleen viool, het volgende met strijkkwintet en slagwerk.
Hedendaagse muziek heeft bij veel mensen de naam abstract en afstandelijk te zijn. Wij laten horen dat deze muziek diepe emoties kan opwekken. En naderhand horen we graag welk stuk en welke combinatie het best met de gevoelige snaar van het publiek resoneren.
Lowell Dykstra | La neige (2010), voor koor en strijkkwartet |
Knut Nystedt | Ave Maria (1986) – voor koor en viool |
Gerard Beljon | En wat dan? (1998) – voor koor, strijkkwintet en slagwerk |
Robert Heppener | Im Gestein (1992) – voor koor, strijkkwintet en slagwerk |
Sofia Goebaidoelina | Strijktrio (1988) |
Peteris Vasks | Plainscapes (2002) – voor koor, viool en cello |
2013
met medewerking van Valeria Mignaco (sopraan) en Alfonso Marin (luit)
In het programma Songs en Shakespeare stonden koorwerken van Frank Martin en Ralph Vaughan Williams op teksten van William Shakespeare centraal. Ze werden afgewisseld met koorcycli van Britten, Delius en Glass. Liederen voor sopraan en luit uit de tijd van Shakespeare completeerden het geheel.
Het personage Ariel speelt een centrale rol in The Tempest van Shakepeares. Daarom bevat dit toneelstuk meer muziek dan enig ander werk van Shakespeare. Niet verwonderlijk dat The Tempest een bron van inspiratie voor veel componisten is geweest.
Frank Martin (1890 – 1974) | Songs of Ariel |
Benjamin Britten (1913 – 1976) | Five Flower Songs |
A. M. D. G. (Ad majorem Dei gloriam) | |
Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958) | Three Shakespeare Songs |
Frederick Delius (1862 – 1934) | Two songs to be sung of a summer night on the water |
Philip Glass (1937) | Three songs for chorus a cappella |
maart 2013
Ein rein Herz
geestelijke muziek van Duitse componisten uit de vroege barok, romantiek en twintigste eeuw
Dit programma van het Hollands Vocaal Ensemble omvatte een aantal hoogtepunten uit de Duitse religieuze muziek van de laatste eeuwen, te beginnen bij Heinrich Schütz. Vervolgens werd werk van drie componisten uit de negentiende-eeuwse Duitse romantiek ten gehore gebracht: Felix Mendelssohn, Johannes Brahms en Anton Bruckner. De muziekhistorische rode draad van het programma vond zijn eindpunt in twee vierstemmige geestelijke werken van Hugo Distler, die zich liet inspireren door het werk van Schütz. Daarmee maakte het HVE de cirkel rond.
Heinrich Schütz (1585 – 1672) | Die Himmel erzählen die Ehre Gottes |
Twee delen uit de Kleine geistliche Konzerte (voor sopraan en klavecimbel): | |
• Jesu, nomen dulce | |
• O misericordissime Jesu | |
Unser Wandel ist im Himmel | |
Felix Mendelssohn (1809 – 1847) | Mitten wir im Leben sind |
Mein Gott, warum hast du mich verlassen? | |
Anton Bruckner (1824 – 1896) | Ave Maria |
Johannes Brahms (1833 – 1897) | Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz |
Hugo Distler (1908 – 1942) | Führwahr, er trug unsere Krankheit |
Singet dem Herrn ein neues Lied |
2012
september 2012
Pärt en polyfonie II
een samenkomst van twee muzikale werelden
In 2011 had het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam een bijzonder programma ten gehore gebracht dat bestond uit een combinatie van werken uit de vijftiende-eeuwse polyfonie en van de hedendaagse Estse componist Arvo Pärt. Het samenkomen van klanken uit onze tijd en uit de vijftiende eeuw bleek verrassend, en tegelijkertijd bijna vanzelfsprekend.
Omdat hun muzikale verwantschap zo’n sfeervol concert opleverde, voerde het HVE in september 2012 nog een keer een programma uit dat deze twee verschillende en tegelijkertijd zo overeenkomstige muzikale werelden samenbracht.
Uitgevoerd werden werken van
Adriaen Willaert (1485 – 1562) | Te Deum Patrem ingenitum |
Alma Redemptoris Mater | |
Constanzo Festa (✝ 1545) | Regina caeli |
O pulcherrima Virgo | |
Gaude Virgo, Mater Christi | |
Giaches de Wert (1535 – 1596) | Saule, Saule |
Arvo Pärt (1935) | Dopo la vittoria (1996/1998) |
Triodon (1998) | |
Nunc dimittis (2001) |
juni 2012
Cantor in Leipzig
reconstructie van de sollicitatieprocedure in 1722
met medewerking van The Northern Consort en de solisten
Marjon Strijk | sopraan |
Dave ten Kate | altus |
Daniël van Kessel | tenor |
Donald Bentvelsen | bas |
In 1722 solliciteerde Johann Sebastian Bach naar de functie van cantor in Leipzig. Hij kreeg de baan, maar alleen omdat de twee andere kandidaten – Telemann en Graupner – zich terugtrokken. Bach was eigenlijk laatste keus! Opmerkelijk, want tegenwoordig geldt hij als een van de grootste componisten ooit. Waarom koos men niet meteen voor Bach? En aan welke componist zou men nu de voorkeur geven?
Het Hollands Vocaal Ensemble en The Northern Consort speelden de sollicitatieprocedure na. Ze voerden de werken uit die Telemann, Graupner en Bach voor die gelegenheid schreven – zonder het publiek te vertellen welk werk van wie was. In 1722 besliste het stadsbestuur wie de baan zou krijgen, maar na onze concerten in Hoorn en Amsterdam mocht het publiek stemmen… met verrassende resultaten!
De uitgevoerde werken waren
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) | Machet die Tore weit (TWV 1:1074) |
Christoph Graupner (1683 – 1760) | Aus der Tiefen rufen wir |
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) | Du wahrer Gott und Davids Sohn (BWV 23) |
februari 2012
Svyati
met medewerking van Stephan Heber, cello
In het programma Svyati (Allerheiligste) combineerde het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam een rijke koorklank met de klank van één enkele cello. Dat deze werelden prachtig kunnen samensmelten bewezen het Stabat Mater van de Noor Nystedt en het Svyati van de Brit Tavener. Op het programma stonden verder het zelden uitgevoerde Agnus Dei van de Zweed Hammerth (Nederlandse première), koorwerken van de Fin Kostiainen, de Est Kreek, de Noren Mostad en Grieg, en acrobatiek op een cello in werken van Manneke en Xenakis. Etherische muziek in melodische lijnen, warme koorklanken uit het koude noorden, ijle hoogtes en onpeilbare dieptes, uitgestrekte klankvelden en woedend gejank op een cello. Een programma waarvan het publiek de rillingen over de rug liep.
Knut Nystedt (1915) | Stabat Mater (voor koor en cello, 1987) |
Jon Mostadt (1942) | Two Psalms (1997) |
• The Lord is my Shepherd | |
• O, Sing to the Lord | |
Cyrillus Kreek (1889 – 1962) | Four Psalms of David (1923) |
• Taaveti laul nr. 104 | |
• Onnis on inimene | |
• Taaveti laul nr. 141 | |
• Taaveti laul nr. 121 | |
Pekka Kostiainen (1944) | The Sons of Jacob (1984) |
Johan Hammerth (1953) | Agnus Dei (1995) |
John Tavener (1944) | Svyati (voor koor en cello, 1995) |
Edvard Grieg (1843 – 1907) | Blegnet, segnet |
Ave maris stella |
2011
oktober 2011
Música Clássica Brasileira
in samenwerking met het ensemble Música Temprana
Een kleurrijk programma met klassieke muziek uit Brazilië, Peru en Andalusië, vanaf de koloniale periode tot nu: muziek voor koor, solisten en orkest uit de 18e eeuw, folkloristisch getinte koorwerken en andere verrassende ontdekkingen van 20e eeuwse componisten die zich lieten inspireren door de verschillende culturele wortels van Brazilië en op zoek gingen naar een nationale Braziliaanse identiteit.
Het concert vond plaats in het kader van het Brasil Festival Amsterdam.
Emérico Lobo de Mesquita (1746 – 1805) | Motetos e Miserere para a Procissão dos Passos |
Matinas de Sábado Santo | |
Esteban Redondo (1781) | Una alegre gitanilla |
Miguel Teodoro Ferreira (1788 – 1818) | Gradual e Ofertório do Espírito Santo |
Heitor Villa-Lobos (1887 – 1959) | Ave verum corpus (1930) |
Marlos Nobre (1939) | Yanomani (1980) |
Henrique de Curitiba (1934 – 2008) | Cantigas do Bem-querer (2003) |
juni 2011
Pärt en polyfonie
een programma van rust, reinheid en regelmaat
Arvo Pärt werd wereldberoemd met zijn tintinnabuli-stijl, “het gebied waar ik soms in wandel, en waar ik de antwoorden zoek op de vragen in mijn leven, mijn muziek, mijn werk. In mijn donkere uren heb ik het gevoel dat al het andere geen zin heeft. Complexiteit en veelzijdigheid verwarren mij, ik zoek naar eenheid en eenvoud.”
In de 15de eeuw zochten componisten als Josquin en Obrecht eveneens naar eenheid en eenvoud: rust en regelmaat die het gevolg is van architectonische helderheid. Gombert en Willaert voegen daar een vollere en rijkere samenklank aan toe door de ontwikkeling van de polyfonie. De reinheid en zuiverheid van deze samenklanken doen denken aan datgene waar Arvo Pärt naar op zoek blijft.
Josquin des Prez (1450 – 1521) | Ave maris stella |
Heinrich Isaac (1450 – 1517) | Virgo prudentissima |
Jacob Obrecht (1458 – 1505) | Salve Regina |
Adriaan Willaert (1490 – 1562) | Inviolata, integra et casta es Maria |
Nicolas Gombert (1495 – 1560) | Lugebat David Absalon |
Johannes le Fébure (†1612) | Veni Sancte Spiritus |
Arvo Pärt (1935) | Summa (1977) |
Tribute to Caesar (1997) | |
Nunc Dimittis (2001) | |
Da pacem, Domine (2006) |
februari 2011
Niokhama
een programma waarin het Hollands Vocaal Ensemble alle hoeken van de a capella koorzang liet horen
Psalmen van Sweelinck werden gevolgd door de vernieuwende klanken van de Noorse componist John Mostad. Jan Rokus van Roosendael ging in zijn psalmmotetten de weg terug naar Josquin des Prez, terwijl Kurt Bikkembergs Psalm 50 toonzette, de wreedste aller psalmen.
Centraal in het programma stond de koorzang over de liefde: twee delen uit de Cinq Rechants van Messiaen, een baanbrekend werk uit 1948. Bernard Rands componeerde Sound Patterns, als introductie in de nieuwe muziek, waarvan alle krachten in het concert gebundeld waren.
Jan Pieterszoon Sweelinck | Resveillez vous chacun fidele – Psalm 33 |
Or soit loué l’Eternel – Psalm 150 | |
Jon Mostad | The Lord is my Shepherd – Psalm 23 (1997) |
Olivier Messiaen | delen uit de Cinq Rechants (1948) |
1 Hayo kapritama | |
4 Niokhama palan souki | |
Bernard Rands | Sound Patterns 1, 2 en 3 (1967) |
Jan Rokus van Roosendael | How long, o Lord – Psalm 13 (uit: Three Psalm Motets, 2002) |
Kurt Bikkembergs | Psalm L (2007) |
2010
september 2010
In ecco per cori
muziek uit Venetië rond 1600
in samenwerking met ensemble Barocco Locco
Meerkorige werken voor koor, solisten en instrumentale ensembles van o.a. Gabrieli, Da Viadana en Schütz, en een speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd nieuw werk van Rens Tienstra.
Met medewerking van
Ralf Popken | altus |
Herman Oswald | tenor |
maart 2010
Johann Sebastian Bach – Johannes Passion
Met medewerking van The Northern Consort en
Joost van der Linden | Evangelist |
Jan Douwes | Christus |
Hilde van Ruymbeke | sopraan |
Marjon Strijk | sopraan |
Jean-Sébastien Beauvais | countertenor |
Jean-Léon Klostermann | tenor |
Arnout Lems | bas |
2009
november 2009 en januari 2010
Chorus ex Machina
nieuwe muziek voor koor en live-elektronica
Composities van Paul Bruinen, Michèl Koenders, Jorrit Tamminga en Barbara Woof
In dit programma sluiten vier componisten het koor aan op de computer en geven zo het ‘koor’ een geheel nieuwe dimensie. Het publiek wordt in deze vijf kwartier durende voorstelling meegenomen in een ruimtelijk avontuur van geluid, klanken, tekst en muziek.
april 2009
I Shall Keep Singing
muziek en voordrachten op teksten van Emily Dickinson
Met medewerking van actrice Margot Nies (als Emily Dickinson) en een blazersensemble
Samuel Barber | Let Down The Bars |
Raymond Schroyens | Six Dickinson Miniatures |
Robert Heppener | Dear March Come In |
Wim Dirriwachter | I Shall Keep Singing |
2008
december 2008
Kerstconcert in de Westerkerk
in samenwerking met jeugdorkest Jong Excelsior
Werken van o.a. Daniel Pinkham, Rachmaninov, Tsjaikovski, Eric Whitacre
november 2008
There Sits a Man
Eric Whitacre | Water Night – Sleep |
James MacMillan | The Gallant Weaver – Christus Vincit |
Thomas Tallis | motetten |
William Byrd | motetten |
Herbert Howells | Requiem |
juni 2008
Vox Neerlandica
onderdeel van het openingsconcert Festival Oude Muziek Hoorn
Onder leiding van Sanne Nieuwenhuijsen
Josquin des Prez | Ave Maria |
Jacob Obrecht | Salve Regina |
Jan Pieterszoon Sweelinck | Psalmen |
Josquin des Prez | Tu solus qui facis mirabilia |
Daan Manneke | Motet voor de kardinaal |
april 2008
Johannes Brahms – Ein deutsches Requiem
Met medewerking van
Barbara Tetenberg | sopraan |
Niklaus Kost | bariton |
Jan-Paul Grijpink | piano |
Ernst Munneke | piano |
2007
december 2007
Kinderkerstconcert in de Noorderkerk te Amsterdam
Met medewerking van Ricardo Mendeville (gitaar), Orlando Miño (slagwerk) en Renato Freyggang (fluit)
Werken van Tsjaikovski, Rachmaninov, Guerrero, Berio, Rautavaara, Ramirez, Servaas Bank en Peter van Dorp
oktober 2007
Vox Neerlandica
Met gevoel voor traditie en hang naar avontuur
Muziek van oude, bekende meesters van eigen bodem als Josquin, Sweelinck, Obrecht en Ockegem wordt gecombineerd met muziek uit de afgelopen twintig jaar van Huub Kerstens, Daan Manneke, Gerard Beljon en André Douw.
Met medewerking van Glenn Liebaut (slagwerk).
Josquin des Prez | Ave Maria |
Jacob Obrecht | Salve Regina |
Jan Pieterszoon Sweelinck | Psalmen |
Johannes Ockeghem | D’ung aultre amer |
Josquin des Prez | Tu solus qui facis mirabilia |
Daan Manneke | Motet voor de kardinaal |
Huub Kerstens | Les mortels |
Gerard Beljon | Nachtzien |
André Douw | Paramartha |
maart/april 2007
Johann Sebastian Bach – Matthäus Passion
in samenwerking met het Brabants Kamerkoor, de Schola Puellarum (Den Bosch) en The Northern Consort
Joost van der Linden | Evangelist |
Donald Bentvelsen | Christus |
Francine van der Heijden | sopraan |
Noa Frenkel | alt |
Maarten Engeltjes | countertenor |
Jeroen de Vaal | tenor |
Hugo Oliveira | bas |
2006
december 2006
Kinderkerstconcert
Een concert voor kinderen van vijf tot twaalf jaar met luisteropdrachten, een prijsvraag en een processie met lampionnen.
Uitgevoerd werden de Ceremony of Carols van Benjamin Britten en werken van Rachmaninov, Tsjajkovski, Martinu, Servaas Bank en Peter van Dorp.
Klik hier voor foto’s van het Kinderkerstconcert 2006.
najaar 2006
Lo cor ferito
Muziek van Monteverdi, Luciano Berio, Robert Heppener, Giovanni Bonato, Goffredo Petrassi, Arvo Pärt en Eric Whitacre
voorjaar 2006
Música Brasileira
Een opwindende mix van klassieke West-Europese compositiestijlen met elementen uit de exotische folklore van Brazilië: de taal van de indianen, Afrikaanse ritmes en de swing van de Música Popular Brasileira.
Heitor Villa Lobos | Bendita Sabedoria (1958) |
Duas lendas ameríndias em Nheengatu (1952) | |
As Costureiras (1945) | |
Liduino Pitombeira | Bará (2004) |
Carlos Alberto Pinto Fonseca | Delen uit de Missa Afro-Brasileira (1971) |
Henrique de Curitiba | Tinturêro, calma! (1978) |
Lua Macumbê (2004) | |
Soneto de amor (rev. 2005) |
Klik hier voor een toelichting op het programma Música Brasileira.
voorjaar 2006
Adieu Tristesse
Francis Poulenc (1899-1963) | Sept Chansons |
Maurice Ravel (1875-1937) | Trois Chansons |
Nicolas Gombert (1500-1557) | Drie Chansons |
Joep Straesser (1934-2004) | Four Blossom Songs |
Milko Kelemen (1924) | Three Irish Folksongs (1979) |
Morton Lauridsen (1943) | Madrigali – Six Fire Songs on Italian Madrigals |
2005
juni 2005
Lustrumconcert ‘Eternity’
In 2005 bestond het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam 20 jaar. Ter gelegenheid van dit lustrum zijn in Amsterdam en Haarlem concerten gegeven met een speciaal voor deze feestelijke gebeurtenis samengesteld programma. Oud-leden zongen mee in de composities van Tallis en Nysted.
Knut Nysted | Immortal Bach (1988) voor koor a capella |
Barbara Woof | White Heat (2005) première van deze nieuwe compositie voor koor, twee piano’s en twee slagwerkers |
Ton de Leeuw | Cinq Hymnes (1989) voor koor, twee piano’s en twee slagwerkers |
Robert Heppener | Del iubilo del core che esce in voce (1974) voor koor a capella |
Eric Whitacre | Cloudburst (1993) voor koor, piano en slagwerk |
Thomas Tallis | Spem in alium (1575) voor koor a capella |
Klik hier voor meer informatie over het lustrum en het programma.
voorjaar 2005
Songs of Sorrow – Songs of Joy
Henry Purcell | Three Anthems |
Heinrich Schütz | Aus der Tiefe |
Ton de Leeuw | Deux Hymnes |
Sven-David Sandström | Hear my prayer, o Lord |
Robert Heppener | Del iubilo del core che esce in voce |
Arnold Schönberg | Friede auf Erden |
Five Poems by Emily Dickinson:
Rudolf Escher | To make a prairie |
Robert Heppener | Dear March, come in |
Robert Heppener | The Gentian waves her Fringes |
Rudolf Escher | Wild Nights |
Robert Heppener | To make a prairie |